Mi-am încuiat aparatul de fotografiat pentru o săptămână. Iată ce am învățat.

”If I could tell the story in words, I wouldn’t need to lug around a camera.” – Lewis Hine

Cam asta spunea Lewis Hine, fotograful american care a schimbat complet viitorul copiilor din Statele Unite ale Americii. Datorită muncii sale, acei copii, care până atunci nu știau să citească sau să scrie, au putut ajunge în sfârșit la școală. Cum a reușit Lewis Hine să facă așa ceva? Cu ajutorul aparatului său de fotografiat. Știm cu toții că în trecut copiii nu aveau drepturi. Puteau fi exploatați pe plantații, în fabrici sau puteau munci pe post de servitori în case. Ei bine, în 1908, Hine a fost angajat de către  ”National Child Labor Committee” pentru a documenta condițiile în care cei mici munceau în fabricile de pe întreg teritoriul Statelor Unite. Timp de 10 ani, acest om și-a pus în pericol propria viață pentru a surprinde niște fotografii la care alții nici măcar nu visau, sau dacă într-adevăr făceau acest lucru, nu aveau curajul de a merge în acele fabrici. Se știe despre Hine că a fost deseori înjurat și amenințat cu bătaia sau chiar cu moartea de către paznicii înteprinderilor sau chiar de către oamenii care munceau acolo. Nu i-a păsat și și-a dus la bun sfârșit proiectul fotografic.

midnight_at_the_glassworks2b

(”Glassworks. Midnight. Location: Indiana” – Fotografie restaurată de  Michel Vuijlsteke)

Eu, spre deosebire de Lewis Hine, am decis să nu mai iau camera după mine (de fapt, nu am luat niciodată DSLR-ul după mine la facultate, doar camera compactă) și am început să observ. Știți voi, am dorit să fiu acel observator tăcut, invizibil, pe care nu-l remarci la metrou. A fost o decizie bună. Am învățat enorm de multe săptămâna aceasta în care nu am făcut decât o fotografie, dar cu telefonul (cea de la începutul articolului). Am dorit să îmi antrenez ochiul, să surprind fotografiile cu mintea, nu cu un aparat. Au fost foarte multe ocazii în care îmi spuneam: „Pfoa! Ce fotografie ieșea dacă aveam aparatul la mine!”. Mă bucur că nu l-am avut. Dacă îl aveam la mine, probabil aș fi fotografiat orice lucru, fie el interesant sau pur și simplu banal.

Da, este foarte posibil să fi ratat scene bune. De exemplu, am ratat un minunat apus de soare tomnatic, pe care l-am văzut din tren. Avea tot ce-i trebuia (nori, culori superbe etc.) pentru a deveni o fotografie cu impact, dar am decis să nu scot telefonul din buzunar. A rămas în mintea mea și îmi place așa. Sunt doar câteva apusuri și răsărituri de soare care m-au impresionat, iar acesta este unul dintre ele. Nu voi uita fascinantul răsărit de soare surprins de pe Costa del Sol. Soarele care se oglindea în liniștita și albastra Mare Mediterană pur și simplu îți umplea sufletul de fericire, îți oferea o emoție aparte. Parcă timpul stătea pe loc. Erai doar tu și natura, te fura din această lume și te ducea înapoi la origini. Era liniște, era pace…

Să faci fotografii cu aparatul de fotografiat poate fi ușor, dar ca să păstrezi acele imagini în mintea ta pentru tot restul vieții, trebuie să depui un efort considerabil, trebuie să reții detaliile, mirosurile, sunetele, dar nu în ultimul rând, emoțiile pe care le-ai experimentat în acel moment. Când te uiți la o fotografie de acum 5 ani, prima dată te năpădesc emoțiile. Poate în acea fotografie apare o persoană care nu se mai află printre noi. Imediat simți cum regretul și tristețea îți capturează fără milă sufletul. Poate vezi o fotografie cu locul în care ai copilărit. Atunci te vei simți nostalgic, îți vei aduce aminte de toate prostioarele pe care le-ai făcut, vei zâmbi, vei fi fericit. Noi ținem minte lucrurile importante, evenimentele care ne-au marcat, care ne-au făcut fericiți sau care ne-au întristat. Totul depinde de noi dacă vrem să ni le aducem aminte sau nu. Ele sunt stocate acolo, în „hard disk-ul” nostru, dar trebuie să facem un efort pentru a le viziona din nou.

În acestă săptămână am învățat că fotografia nu se face pentru bani sau pentru faimă, ci se face pentru emoții, pentru mesaj, pentru tine…

Lasă un răspuns

