Arta de a te „găinăța” pe munca altuia

Găinățéz (mă) v. refl. (d. găinaț). Se zice despre păsărĭ când leapădă materiile fecale.

Dacă ai trăit într-o parte a României în care nu se folosește acest verb, te-am scutit de o lungă căutare (5 secunde) și am postat definiția din DEX. După o bine-meritată vacanță, am decis să scriu din nou câte ceva pe blog. În timp ce căutam idei pentru articole, mi-am adus aminte că orice am face, cineva tot se va „găinăța” pe munca noastră. De ce? Pentru că este în ADN-ul nostru. Ne place să ne răhățim pe alții și pe munca lor, nu contează cine este sau ce face. Cam așa a mers și va merge în continuare toată treaba asta. 

Să zicem că stai la bloc, iar vecinul de la parter tocmai a terminat de făcut curat în grădina din fața blocului. Ce ar trebui să faci în momentul ăla? Să stai liniștit că a existat un „prost” care a făcut toată treaba murdară în locul tău, și să îi mulțumești că te-a scăpat de buruienile cât pădurile amazoniene. Pe lângă asta, ar trebui să-i mulțumești și că a eliminat șansele de a avea câteva cuiburi de șobolani aproape de tine. Știu că pare absurdă și trasă de păr povestea, dar se întâmplă ca în locurile cu vegetație abundentă să apară diverși pokemoni, asta așa că tot a înnebunit lumea. Trebuie să mai spun că șobolanii, de multe ori confundați cu Pikachu, sunt dăunători și în trecut au distrus o mare parte a Europei (vezi ciuma bubonică)?

Bineînțeles că omul nu face ce am menționat mai sus, nu! El se „găinățează” pe munca altuia și îl vezi că începe să arunce diverse deșeuri (el se exclude) pe geam, începe să scuture păturile pline de jeg, începe să fumeze și să arunce mucurile de țigară fix în grădina proaspăt curățată… Stau și mă întreb dacă toată treaba asta este valabilă doar în România sau nu. În Spania nu am văzut făcându-se așa ceva, cel puțin nu în zona în care am locuit. Nu se scuturau pături pline de firimituri și bucăți de lucruri dubioase și nu arunca nimeni țigările pe geam. Acolo nu existau grădini în fața blocurilor, iar riscul de a-i trânti unui individ o țigare aprinsă în cap era mare. Să nu crezi că individul spaniol nu se „spârcâie” pe munca omului de lângă el. Face același lucru, doar că în altă manieră. Este o artă. Trebuie să găsești metoda care ți se potrivește și să o desăvârșești. Poate nu îți place să-ți arunci gunoiul pe geam, poate ești mai mult genul care mânjește cu rahat (poate fi și turcesc) balustrada de pe scară. Poți alege orice, ești liber să te „shituiești” (nu este un cuvânt, dar îmi place) cum vrei pe munca oamenilor. Doar să-ți placă și să te simți bine.

Hai să fim serioși, ai făcut cel puțin o dată lucrul ăsta și pun pariu că ți-a plăcut sau nu ți-a păsat deloc de munca omului respectiv. Am făcut-o și eu, ai făcut-o și tu, toată lumea a făcut-o! Se mai întâmplă, de multe ori dai cu bâta-n baltă fără să-ți dai seama. Shit happens! Nu o să te omoare nimeni acum dacă ți-ai bătut joc de munca unui om o dată, de două ori, doar să nu transformi lucrul ăsta în obicei. Atunci clar vei avea probleme. Dacă faci asta, sper că îți place căldura. Nu de alta, dar unii oameni sunt puțin piromani, iar dacă îți bați joc de ei, s-ar putea să frigi mititeii pe ușa de la intrare.

Când a fost ultima dată când cineva s-a „găinățat” pe munca ta?

Aștept comentarii puțin mai jos, dar până atunci, voi răspunde primul. La mine s-a întâmplat fix într-un loc „cult”, un loc în care nu te-ai aștepta să se întâmple așa ceva, dar realitatea este alta. Nu știu dacă am spus aici că am făcut o mică expoziție de fotografie la Universitatea Petrol-Gaze din Ploiești, intitulată „Pe urmele lui Caragiale”. M-am bucurat enorm de mult că am reușit să fac așa ceva, mă uitam la fotografii ca la propriul copil (nu am, dar nu contează asta). Am depus efort pentru a face fotografiile, pentru a le printa, pentru a le lipi împreună cu o doamnă profesoară de nota 10, dar din diverse motive nu-i voi lega numele de articolul ăsta. Totul a fost frumos la început, expoziția a stat cam două săptămâni, până când, într-o zi, am văzut că toate fotografiile mele au dispărut misterios, iar în locul lor au apărut informații despre admitere. Am întrebat paznicul, nu știa cine a luat fotografiile, am mai întrebat pe cineva, nici nu știa că a existat o expoziție. WTF?

„N-am nici cea mai mica idee cum, dar cineva să-mi dea fotografiile înapoi sau să-mi plătească printarea” asta spuneam atunci. Am reușit ceva? Nu! Persoana care a fost responsabilă de acest lucru, a dorit să se „găinățeze” pe munca mea, arătând în primul rând, că nu îi pasă de oamenii care învață în acea instituție, și în al doilea rând, că nu știe să aprecieze munca (de orice fel) sau arta.

Păi este frumos așa ceva? Eu nu cred, dar cum am spus și mai sus, este în natura noastră să ne „găinățăm” pe munca altuia…

Dacă știi pe cineva care face sau care a pățit așa ceva, arată-i articolul ăsta. Va vedea că nu este singur.

*Sursă imagine*

6 gânduri despre „Arta de a te „găinăța” pe munca altuia

  1. Serios, ti-au disparut pozele de acolo si nimeni nu te-a intreba daca le vrei inapoi???? Nu stiu de ce ma mai mir cand aceiasi institutie mi-a stricat si mie vara asta cu niste taxe scoase peste noapte :))) Mi-a placut articolul, mai ales ca ma regasesc in prima parte, mama e vecina aia care sta la parter si mereu face curat in fata blocului si care mereu se cearta cu lumea sa nu mai arunce cu ce nimereste de la balcon…bineinteles ca ca e inutil sa educi niste trolli

    Apreciat de 2 persoane

  2. Măcar o singură dată în viață fiecare dintre noi a trăit acest sentiment groaznic.

    Inițial te încearcă tot felul de gânduri, dar după ce te liniștești constați că e mai bine să oferi un crin în schimb, atunci când primești un cactus, care și acela tot o floare este, nu?

    Fiecare se comportă, vorbește și dăruiește după sufletul său. Nu pot dărui lalele, dacă în suflet am spini. (: E simplu!

    Așa că lumea oricum ar fi ea, se împarte în 99% populație și 1% oameni. Depinde de noi, doar de noi, ce dorim să fim. (:

    Apreciat de 1 persoană

Lasă un răspuns

