Limba straina – „saracia” omului

In viata unui om exista lucruri care sunt importante si lucruri care cad pe locul doi. Un exemplu bun ar fi blogul. Tin la el si la cititori, dar parca este mai important sa termin facultatea cu bine. Chiar n-am chef sa imi distrug vara, asa ca am rarit articolele, dar va promit ca vara va fi una bogata. Nu, nu voi da bani fiecarui cititor, cu toate ca ar fi o metoda buna de a promova blogul. Voi incerca sa vin cu articole sau creatii intr-un nou format. Va fi ceva ce nu ati mai vazut pana acum la mine. Pana atunci, cred ca ar fi bine sa ne vedem de treaba noastra.

Acum cateva saptamani, am fost obligat sa merg (din nou) la un liceu din oras pentru a „preda” Limba Engleza. Daca ma intrebati pe mine, lucru mai inutil pe lumea aceasta nu exista. Sunt niste ore pierdute aiurea, ore pe care nu mi le mai da nimeni inapoi. Stai degeaba si asisti la niste lectii banale de engleza. Stiu cum se desfasoara o ora de engleza in Romania, doar am fost si eu elev. Din pacate, nu s-a schimbat nimic. Profesorii incearca sa convinga elevii ca o limba straina ii va ajuta in viata, dar fara rezultat. Este aceeasi poveste veche stiuta de toata lumea…

Nu voi mai spune unde am fost repartizat sa fac practica, trebuie doar sa stiti ca liceul este unul tehnic tipic romanesc. Stiti voi, cu „smecherasi” care o iau razna cand vad tipe noi in cladire, cu nelipsitul si Sfantul Jeg, Ocrotitorul Scolii Romanesti, cu profesori plictisiti de viata lor… Hai ca stiti poezia pe de rost, nu mai trebuie sa o spun acum.

Ce am observat in acel liceu minunat si extraordinar de „curat”? Ca nu au hartie igienica in baie! Nu, glumesc, hartia igienica lipseste din toate locurile publice. Am vazut ca elevii nu dau doi bani pe o limba straina. Zac intr-o ignoranta de nedescris. Cum se poate intampla asa ceva in secolul nostru? Traim intr-o lume in care trebuie sa stii cel putin 2 limbi pentru a reusi in viata, iar elevii aceia nu au nici macar o farama de chef pentru a invata o singura limba straina! Sunt inconstienti, dar nu stiu daca sunt ei de vina. Sa fie de vina familia? Poate anturajul? Cine stie? Tot ce conteaza este ca acei copii se vor chinui sa gaseasca un loc de munca decent. Sa fim seriosi, vor trece toti examenul de Bacalaureat. Nu stiu sa fi picat cineva la Limba Engleza/Franceza. Profesorii n-au chef sa-si bata capul cu ei si le trantesc pe diploma un B1 sau un B2. Problema este urmatoarea: dupa ce trec de examen, unde se vor duce, unde se vor angaja? Daca nu au parinti instariti, vor ajunge sa lucreze in depozitul unui supermarket. Vor plange dupa zilele de scoala in care erau „batuti la cap” sa-si faca tema la engleza/franceza/spaniola. Asa se intampla. Cei mai multi vor ramane cu regretul ca nu au putut invata o limba straina, dar exista si persoane care vor angaja profesori penru a „prinde” cateva cuvinte noi, cuvinte care au fost deja predate in scoala. Dar de ce sa inveti ceva util cand ai petreceri cu lautari si retele sociale in limba materna?

Eh, si treaba aceasta cu internetul in limba materna a prostit putin noile generatii. Nu mai sunt obligati sa invete o limba straina pentru a-l utiliza. Imi aduc aminte de prima mea experienta cu internetul. Stateam cu dictionarul langa mine si cautam cuvintele noi. Mi-a prins bine toata experienta. Apoi, a venit un joc numit Conquer Online. Aici am inceput sa folosesc limba engleza. Cand ti se vorbeste intr-o limba straina si nu poti da replica, este frustrant. Atunci te enervezi si ai de ales: fie te lasi de joc, fie inveti acea limba straina. Daca nu iti place sa te joci (gluma proasta), vei alege sa stergi jocul fara a te gandi de doua ori, dar daca te-a captivat, atunci vei invata pana si limba chineza.

Nu vreau sa fiu rautacios spunand ca nu stia nimeni engleza, mai erau cativa elevi carora le-as fi dat un mare ZECE fara sa ma gandesc. Isi dadeau silinta si vorbeau. Chiar daca nu stapaneau limba, macar incercau si ziceau ceva! Nu pot spune acelasi lucru si despre colegii lor. Este frustrant sa vorbesti in fata unei clase si sa nu iti raspunda nimeni. Nu vreau sa intreb ceva si sa raspund tot eu. Nu asa ar trebui sa se desfasoare o lectie, o lectie buna ar trebui sa fie interactiva, ar trebui ca fiecare participant sa spuna ceva. Toata delasarea aceasta ma intristeaza si ma ingrozeste.

Voi cum i-ati convinge pe copii sa invete o limba straina?

*Sursa imagine*

Lasă un răspuns

