Evolutia/Involutia MOBA-urilor

Daca nu esti gamer probabil te vei uita putin crucis la titlu. Stai linistit/a, toti am patit asta candva… In mod sigur prima intrebare care iti vine in minte este: „Ce este un MOBA si cu ce se mananca?” Asa este? Voi incerca sa iti ofer o definitie a acestui gen de jocuri, dar si o analiza asupra modului in care au evoluat MOBA-urile. 

„Mai baiete, ce este un MOBA? De ce tot il aduci in discutie?” 

Termenul „MOBA” vine din limba engleza si inseamna „Multiplayer Online Battle Arena”. Cat se poate de simplu. Acum, ce se face intr-un astfel de joc? MOBA-urile sunt jocuri care functioneaza pe principiul: alege un caracter>cumpara niste arme si armuri>omoara cativa monstri si inamici>cumpara arme si mai puternice>distruge baza adversarului. Este un sistem asemanator cu cel din jocurile RPG (Role Playing Game), dar despre ele voi vorbi cu alta ocazie. Se pare ca in ultimii ani, acest gen de jocuri a captivat publicul si a ajuns unul dintre cele mai jucate genuri de pe planeta. Cum a reusit, dar cel mai important de unde a aparut? Puteam sa jur ca MOBA si-a facut aparitia odata cu modul de Warcraft III numit „Defence of the Ancients”, dar n-a fost asa. Dupa cateva cercetari pe imensul si atotstiutorul internet, am descoperit ca o harta asemanatoare a aparut pentru prima data in Starcraft, un alt joc de strategie extrem de cunoscut dezvoltat tot de catre Blizzard. Omul cat traieste invata, era o vorba din popor.

Ce a fost atat de atragator la acest gen?

In primul rand, posibilitatea de a controla un singur erou caruia ii puteai imbunatati armele si abilitatile. Sa nu uitam ca acest tip de joc s-a nascut dintr-un mod pentru jocurile de strategie unde jucatorul nu controla un singur caracter, ci mai multe. Faptul ca putea sa-si controleze personajul preferat a reprezentat o gura de aer proaspat pentru jucatorul deja plictisit de interdictiile jocurilor de strategie.

In al doilea rand, oamenii puteau concura oricand impotriva altor indivizi de pe internet. Asadar, atunci cand aveau o zi mai proasta la scoala/facultate sau la munca, acestia deschideau calculatorul, se conectau la internet si incepeau o minunata ciomageala virtuala. Acei pixeli de pe ecran ajutau oamenii sa se descarce de nervi intr-un mediu controlat si sigur, spre deosebire de meciurile de fotbal care de cele mai multe ori se terminau cu o bataie zdravana. Mai evolueaza omul…

MOBA-urile sunt jocuri care se invata relativ repede, dar jucatorul trebuie sa acorde o atentie sporita asupra modului in care functioneaza un anumit caracter. De exemplu, un arcas este destul de vulnarabil in fata unor atacuri directe, deoarece are apararea redusa, asa ca apeleaza la atacul de la distanta, la fel si in cazul unui magician, in timp ce un luptator are apararea ridicata, dar ii lipseste viteza. In astfel de jocuri, jucatorul trebuie sa isi aleaga un anumit culoar pe care sa isi desfasoare activitatea avand la alegere: culoarul de sus (Top lane), culoarul de mijloc (Middle lane) si culoarul de jos (Bottom lane). Intre cele trei culoare se mai adauga si niste zone mai speciale numite simplu „jungle”. In jungla jucatorii vor descoperi noi tipuri de inamici care ii vor ajuta sa stranga mai multi bani, dar si cateva avantaje pentru o anumita perioada de timp. Toata actiunea unui astfel de joc se desfasoara pe o singura harta, nu se schimba. Producatorii jocurilor de acest gen introduc periodic noi harti pentru a elimina monotonia macar pentru cateva zile.

Si ca orice alt lucru bun din aceasta lume, acest gen de jocuri are si dezavantajele sale, situatia nu este tocmai roz. De cand majoritatea oamenilor isi pot permite o conexiune la internet, jocuri precum League of Legends, DotA 2 sau SMITE au inceput sa aiba o comunitate toxica. Daca in trecut, in vremurile bune si pasnice, iti puteai petrece cateva ore in fata monitorului fara a te enerva, acum totul s-a schimbat. In momentul in care toata echipa ta este formata din rusi sau polonezi care refuza cu incapatanare sa comunice in engleza, si fac tot posibilul de a te distruge psihic, iti cam vine sa furi pusca buncii si sa le faci cunostinta cu Sfantul Salpetru. Din fericire pentru noi, asa ceva nu se poate intampla decat in State. Ce pot spune? Simti ca esti mangaiat pe suflet de cuvinte si expresii precum: „Kurwa!”, „cyka blyat”, „fckin american”, „noob, idi nahui”. Nici romanasii nostri nu fac exceptie. De multe ori te poti intelege mai bine cu un polonez decat cu un copilas roman de 11 ani care-ti spune in mod indirect ca este tatal tau si ca poate sa vina peste tine in casa in timp ce esti pe „veceu” si citesti reviste de gaming. Dintre toate jocurile mentionate mai sus, LoL este cel care are cea mai mare comunitate toxica la ora actuala. Este urmat de DotA 2 si de SMITE.

De ce se intampla aceste lucruri? Cum se pot remedia? 

Faptul ca multi jucatori au varste destul de mici poate reprezenta o problema. Ei inca sunt in stadiul in care se cred zeii universului, nu mai este nimeni ca ei. Cu timpul poate se vor schimba, dar pana atunci vor continua sa-ti distruga buna dispozitie si te vor face sa rupi tastaturi si mouse-uri intr-o veselie. Ce s-ar putea face? S-ar putea introduce o taxa, daca nu lunara, macar una in momentul in care cumperi jocul. Desigur, producatorii vor iesi in pierdere cu aceasta metoda. Sa nu uitam ca fix acei pusti de care vorbeam mai sus tin jocurile in picioare. Ei sunt cei care dau banii parintilor pe obiecte sau costume virtuale. Chiar daca vor iesi in pierdere, cel putin vor avea un joc a carui comunitate sa nu fie una cancerigena, toxica. Este o chestie cu dus-intors. Daca stie cineva o metoda mai buna, il rog sa o posteze in comentarii.

O alta metoda prin care se poate scapa de jucatorii toxici este prin introducerea unui sistem de pedepsire a comportamentului negativ. De exemplu, daca te-ai trezit cumva ca „imi urezi de bine” si te comporti de parca ai avea grave probleme mintale, accesul la joc sa-ti fie interzis. Desigur ca producatorii jocului League of Legends au introdus un astfel de sistem, dar fara sa aiba prea mari rezultate, asa ca raman la prima optiune, la introducerea unei taxe.

Cu toate ca acest gen de jocuri este extraordinar de popular, foarte multi producatori o dau in bara rau de tot. De ce? Pentru ca piata este suprasaturata de jocuri de tip MOBA, oamenii vor ceva nou, ceva inedit, nu o alta copie de LoL sau DotA. Daca ar fi sa va recomand un astfel de joc, v-as spune sa iesiti din casa si sa va apucati de un sport. Pana nu se face o curatenie in comunitatile jocurilor de mai sus, acestea raman de nejucat din cauza comportamentelor unor kinderi frustrati. Am zis-o!

*Sursa imagine: google.com*

Anunțuri

2 gânduri despre „Evolutia/Involutia MOBA-urilor

  1. Ma joc dota de cand era garena-n floare. Ocazional lol. O data smite. Nu poti sa zici ca daca pui o taxa jocului il cureti de ratati. Nu e ca si cum nu ar putea sa plateasca taxa aia. Nu mai stiu cum e sistemul in lol dar in dota daca injuri si esti raportat iti iei mute x minute/zile/saptamani, daca feedezi te baga in low priority unde joci doar cu feederi. E ok. Cea mai simpla solutie e sa ignori si sa incerci pe cat se poate sa joci premade, ca alta e cand joci cu prieteni.

    Apreciat de 1 persoană

    1. In LoL este la fel, dar comportamentul toxic ramane. Le baneaza un cont, isi fac altul. Daca ar fi cu plata nu ar mai fi chiar atat de multi nebuni in joc. Faptul ca este F2P il face deschis tuturor.

      Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s