Student la Litere – Ce trebuie sa stii

Esti clasa a XII-a si vrei sa intri la Facultatea de Litere? Daca da, eu o sa-ti fiu ghidul in lumea neinteleasa a literelor. Facultatea de Litere este destul de dificila, nu te lua dupa oamenii care spun ca este o facultate usoara si ca nu-ti da batai de cap. Nu, nu, nu! Bineinteles, nu poti compara facultatile intre ele. Nu se face asa ceva din moment ce sunt specializari diferite.

La inceput, oamenii care sunt la inginerie sau la alte facultati, te vor numi „balerin/balerina”. Tu trebuie sa le demonstrezi ca ai mai multa minte decat ei si sa nu intri in conflicte. Pur si simplu nu merita. Mai bine-i lasi in plata lor si-ti vezi frumusel de treaba in continuare.

Cum iti dai seama daca esti potrivit pentru Facultatea de Litere.

In primul rand, daca iti place sa citesti si sa scrii, esti binevenit/a. Vei avea foarte multe carti de citit, asa ca lenea nu-si are locul aici. Fie muncesti, fie ramai pe bara cu nenumarate restante de care iti va fi destul de greu sa scapi.

In al doilea rand, trebuie sa stii sa-ti organizezi timpul. Vei avea in anul doi si trei foarte multe lucruri de facut, de pilda: proiecte, referate, recenzii, carti de citit, practica, si nu in ultimul rand, lucrarea de licenta.

Daca nu-ti plac limbile straine si literatura, poti incerca alte facultati. Nu are rost sa te chinui intr-o facultate de care ti-e scarba…

Ce am invatat eu in acesti 3 ani:

  • Prezenta la seminar conteaza foarte mult. Nu numai ca vei fi vazut de catre profesori si vei avea un mic avantaj la verificarile finale, dar vei putea observa si eventualele subiecte pentru examene. Tine minte: prezenta la seminar si putin (mai mult) invatat = examen promovat.
  • Nu te contrazice niciodata cu profesorii. Daca nu te intelegi bine cu ei, mai bine ti-ai tine pliscul. Unii sunt razbunatori si nu-ti va conveni cand te vor tine cu restanta din anul intai pana in ultimul semestru din anul doi, mai ales ca nu vei trece in anul trei daca nu promovezi examenul la care ai restanta. Daca nu-ti poti tine gura, macar fa-o intr-un mod civilizat si cu mare atentie. Poti incepe propozitia astfel: „Cu tot respectul, dar mi se pare ca…”. Sa nu te comporti ca un badaran spunandu-i direct si intr-un mod aiurea ca a gresit.
  • Cum am spus mai sus, vei avea multe carti de citit si cum ziua nu are 48 de ore, nu vei putea fi la cursuri cate 8-10 ore si dupa sa citesti si sa mai faci altceva. Aici intervine Sparknotes. Este cel mai bun site de rezumate pe care l-am gasit. Vei gasi caracterizari de personaje, rezumate pe capitole extrem de detaliate si teste. Site-ul asta este o mina de aur si te va ajuta in sesiune, dar nu te baza numai pe el. Pune mana si citeste si tu. Site-ul este util atunci cand nu ai avut timp sa citesti toate cartile.
  • Imprieteneste-te cu colegii. Nu cu toti, este imposibil sa faci asta, dar macar 2-3 sa-i ai de partea ta. Vei avea nevoie de ei, dar si ei vor avea nevoie de tine. Acolo veti fi ca intr-o familie, iar membrii unei familii se ajuta reciproc.
  • Obisnuieste-te cu lenea si scarba secretarelor. Vei avea nevoie de ele in cei trei ani de stat in facultate.
  • Daca esti la Limbi Straine, ar fi bine sa inveti gramatica unei limbi cat de bine poti. Unii profesori te vor pica daca le scrii bazaconii pe foaia de examen.
  • Prin anul doi mi-am dat seama ca facultatea asta nu te invata cum sa devii poet si nici cum sa creezi urmatorul bestseller. Nu, vei invata multe lucruri precum Tehnica redactarii etc., dar nimeni nu-ti va spune cum sa scrii carti. Totul tine de talent si imaginatie.

Asadar, totul depinde de tine. Daca iti place sa scrii si sa citesti, atunci locul tau este aici. Daca nu, mai intereseaza-te de alte facultati si vezi ce ti se potriveste. Nu alege la intamplare. Sunt in joc timpul tau si banii tai. Intreaba-te ce vrei sa faci pe viitor.

Daca ai intrebari, nu ezita sa mi le adresezi. Voi incerca sa-ti raspund in cel mai scurt timp posibil. 🙂

* Da click aici pentru a citi partea a doua!

90 de gânduri despre „Student la Litere – Ce trebuie sa stii

  1. Să știi că se poate și fără pic de citit, să fim sinceri. Și eu am terminat Litere și am avut foarte mulți în grupă care nu deschideau o carte. Nu tu restanțe, nu tu bani, nu tu nimic, au trecut pur și simplu. Și așa e peste tot și va fi în continuare…trebuie să existe unu care moare pe băncile facultății și își umple capu cu tot felul de nerozenii (cum sunt foarte multe cursuri-de umplutură) și unu care cunoaște toate barurile și face prezența acolo, în loc de cursuri si vine frumos la examen și îl doare la bască. Da știi care e faza frumoasă? Când tu, ala „tocilar” pici și el ia.

    Și legat de dificultate, eu am stat în camera cu o fată de la Inginerie și nu am auzit niciodată ca am fi balerini, ăștia de la Litere, ci din contră: La Litere? Ce sinucigașă ești, cred că și când dormi citești :))

    Apreciat de 1 persoană

    1. Depinde de mediu. Am multi colegi care repeta anul din cauza restantelor. Nu stiu cum este in alta parte, dar la noi este jale.
      Si da, stiu cum este cand „tocilarul” de mine pica si cel care nu a invatat nimic promoveaza. Dar nu conteaza asta, conteaza cu ce ramai dupa ce termini facultatea. In cazul individului care nu invata, el nu va ramane cu nimic din facultatea aia, poate doar cu povestiri legate de betii…

      Apreciază

      1. cu inima pe inimă îți spun și nu credeam că voi ajunge să zic asta dar după atâția ani de școala, de învâțat, am ajuns să îi invidiez pe ăștia care nu pun preț pe facultate. Că la urmă … tot nu rămâi cu nimic (vorbesc în cazul meu), și singurele amintiri pe care le ai e când nu dormeai nopțile ca să fi la zi cu cititul. Și culmea e ca diploma pe care o primești tu e la fel ca aia pe care o primește unu care s-a distrat. Si poate el are norocu si de un salariu mai bun…Asta-i România.
        Nu știu unde faci tu facultatea, dar eu la Ploiești am făcut. Da ziceai ceva de genu că nu ai plecat din orașul tău, deci tind să cred că tot acolo, spre să nu mă înșel..

        Apreciat de 1 persoană

  2. „Nu te contrazice cu un profesor” e un fel de „pupă-n dos și papă tot”( mă rog, undeva pe aici se învârtea expresia asta). Ideea e ca atunci când auzi niște aberații tinzi să contrazici. Dar cum ești ironizat.. te enervezi și îți promiți ca nu mai vii la acel curs. :))
    Partea cu cititul e adevărată. Prima replică a profesorului meu de Teoria literaturii a fost:” Dragilor, aceasta este o facultate de cititori.”
    Replică ce mi-a arătat ca nu am făcut un pas greșit când am ales această specializare.
    E o facultate grea. Dacă mai ești și în dubii și nu știi de ce o faci, devii campion la smuls păr din cap. Elevii din a XII-a au nevoie de aceste articole. Să știe în ce se bagă. 🙂

    Apreciat de 1 persoană

  3. Buna.Eu sunt in clasa a 12a si chiar am cateva curiozitati. Vreau sa dau la facultatea de litere insa nu stiu cum merge treaba acolo.adica trebuie sa imi aleg eu doua limbi pe care sa le invat?stiu ca e o intrebare absurda dar chiar nu stiu ce se face odata intrat acolo.Imi place foarte mult engleza si spaniola si vorbesc italiana deasta cred ca e un avantaj pentru mine sa intru la litere.de asemenea imi place foarte mult sa citesc si am o pasiune pentru scris insa multi spun ca din acesta facultate nu poti sa devi decat profesor iar eu nu vreau asta. Ma poti ajuta putin sa imi explici cum merge treaba pe acolo?ca sa stiu sa nu fac o alegere gresita 😀

    Apreciat de 1 persoană

    1. Buna, Chris! Iti multumesc pentru vizita. Am fost ocupat cu un examen si nu am vazut mesajul tau, dar voi incerca sa-ti raspund cat pot. Depinde la ce facultate vrei sa intri. Eu sunt la Limba si Literatura Romana-Engleza(UPG), dar mai exista si alte specializari, de exemplu: Engleza-Franceza. La Facultatea de Limbi si Literaturi Straine din Bucuresti exista mai multe specializari, printre care si spaniola si italiana. Daca spui ca le stii la un nivel mediu-avansat, nu ar trebui sa ai probleme deloc.
      Din Facultatea de Litere poti iesi ce vrei: traducator, scriitor, jurnalist, poti lucra in publicitate etc. Profesor iesi numai daca faci modulul psiho-pedagogic, care este optional, dar te sfatuiesc sa il urmezi pentru ca te va ajuta in viata mai mult decat crezi. Cursul nu este greu, este interesant. S-ar putea sa ai mici probleme in momentul in care te duci in fata clasei sa predai o lectie, dar nu e chiar atat de grav(acum am trecut si eu prin experienta asta). Daca iti place sa citesti si sa scrii, nu vei face o alegere gresita. De gasit job, acum depinde de norocul fiecaruia. Cunosc oameni care au facut Facultatea de Inginerie si lucreaza ca Manager de Resurse Umane. Sfatul meu este sa te gandesti mult inainte si sa iei in calcul mai multe variante, dar mai important este sa faci ce iti place! Daca mai ai intrebari, sunt aici sa te ajut.

      Apreciază

  4. Buna! Sunt in clasa a XIIa si as vrea sa dau la Facultatea de Litere,specializarea engleza/germana sau germana/engleza. La engleza ma descurc insa germana nu stiu deloc. Ar fi sau nu asta o problema sau te ia de la 0? Si inca o intrebare..e de citit mult si la specializarea Limbi straine? Nu ca as avea o problema cu cititul,ba chiar ca pasioneaza doar ca as vrea sa stiu ce ma asteapta. Multumesc anticipat!

    Apreciat de 1 persoană

    1. Buna, Alexandra! Mulțumesc pentru vizită. Te afli în aceeași situație în care am fost și eu în clasa a XII-a. Am vrut să intru la Franceză-Engleză, dar a fost bine că am renunțat. Nu aș fi ținut pasul cu ceilalți colegi avansați la franceză. Ideal ar fi să știi limba germană la un nivel mediu, deoarece vei avea examene, vei citi cărți, vei face cursuri de gramatică etc., iar toate acestea se vor desfășura în limba germană, cel puțin așa ar trebui.
      În ceea ce privește cititul, nu știu ce să zic. Depinde de facultate, de specializare… Eu la Română-Engleză am avut mult de citit, câteodată nu reușeam să țin pasul. Oricum, o facultate de Litere îți va schimba complet modul în care vezi viața. Gândește-te bine înainte de a lua o decizie. Este în joc timpul tău. Sper că ți-am fost de ajutor. Dacă mai ai întrebări, sunt aici, nu plec nicăieri. 🙂

      Apreciat de 1 persoană

  5. Atunci te voi mai deranjez putin..raspunsul tau m-a ajutat dar m-a si derutat in acelasi timp. Chiar nu stiu cata germana as putea invata intr-un an de zile..poate ca ar trebui sa imi indrept atentia spre o alta specializare. Eu in liceu am studiat stiinte-sociale pentru ca am iubit de mica romana si lb straine..si de aceea mi-as mentine optiunea cu privire la Facultatea de Litere..pe care cel mai probabil o voi face la Iasi. Din cate am citit pe site-ul lor detin o specializare numita „studii americane”,insa nu stiu la ce se refera mai exact,poate ai tu vreo idee. Sper ca nu cer prea mult. 😊

    Apreciat de 1 persoană

    1. Da, nici eu nu știu cam cât ai putea învăța într-un an, mai ales că germana este o limbă grea. Gândește-te că la facultate vei avea de citit în această limbă, iar dacă nu o cunoști cât de cât, o să îți fie greu. Eu asta am încercat să îți spun. Despre studii americane, nu știu mai nimic. Ce-i drept, am avut un curs numit „Cultură și civilizație americană”, plus câteva de literatură americană, dar cu ce se „mănâncă” specializarea „Studii americane” chiar nu știu. Te poți interesa pe diverse forumuri sau poți căuta pe cineva care este la acestă specializare.

      Apreciază

    1. Buna, Teodora! Nu e obligatoriu sa stii engleza la perfectie. Nici britanicii nu o stiu. Trebuie doar sa o vorbesti la nivel conversational si sa ai ambitia sa inveti mult. Asta este cel mai important. Daca investesti timp in procesul de invatare, iti garantez ca in 3 ani engleza ti se va imbunatati enorm de mult. Acum depinde de persoana…

      Apreciază

    2. Buna.Pot sa iti spun si eu ceva despre asta din propria experienta.La limbi străine cand intri nu te intreaba nimeni cât de bine sti engleza sau alta limba pe care ti.o alegi de fapt nici nu trebuie sa o ști la perfecție însă,dacă îți alegi specializarea de traducatori-interpreti îți va fi foarte greu sa ți pasul cu materia deoarece profi o sa vorbeasca in timpul cursurilor numai in limba respectivă si o sa va puna sa le aduceți tot felul de lucrări practice care necesită un nivel avansat pe care le veți prezenta in fata colegilor sau asa mai departe.Iti spun din propria experienta deoarece am ales sa fac facultatea asta si specializarea asta cunoscând bine limba engleză dar nu si franceza si pot sa spun ca a fost un șoc pentru mine la început cand am vazut ca începi deja de la un nivel destul de avansat.A si ca sa vezi,profi spun ca te ajuta si te inteleg dacă nu ai mai facut limba cutare până acum dar e totul numai de fațadă,nu ii intereseaza pe ei la seminarii sau la examene ca esti începător sau nu.Deci in concluzie,stai linistit ca e ok dacă nu o ști la perfecție însă ai grija cu a doua limba. Daca vei da la traduceri nu stiu daca vei avea de ales o a doua limba deoarece eu nu am avut ca altfel mi.as fi ales italiană sau spaniolă,limbi pe care deja le stăpâneam bine.Facultatea de litere nu e chiar asa ușoară cum cred unii mai ales daca iti alegi in domeniul Limbi Moderne Aplicate ,dar e o alegere înțeleaptă deoarece poti gasi o munca mai bună in viitor .Sper ca ti.am fost de ajutor si ca nu te.a plictisit tot comentariul asta lung.😁

      Apreciat de 1 persoană

    1. Buna! Nu stiu ce sa zic… Tu stii cel mai bine ce poti sau nu. Eu nu-ti voi spune nimic pentru ca daca vei renunta, nu vreau sa fiu responsabil. Tu stii situatia cel mai bine. Tu esti singura care se cunoaste. Eu nu pot da astfel de sfaturi. Sper sa faci alegerea potrivita pentru tine. La ce anume nu te pricepi?

      Apreciază

  6. Buna! Sunt eleva in clasa a XI-a si as vrea sa dau la Facultatea de Litere, Bucuresti… specializarea: Romana/Engleza
    La Romana ma descurc foarte bine, imi place sa citesc.. insa la Engleza nu excelez, o stiu la un nivel mediu ( coversational), ar fi asta o problema? Adica vom avea de citit in engleza ceva ..romane? 😦
    Vom avea examen ..gramatica ( Engleza)?
    Din cate am citit pe diferite site-uri este o facultate greuță.. Sper sa ma descurc la Engleza ( imi este teama ca nu pot face fata… ) :(( As vrea sa stiu ce ma asteapta
    Multumesc anticipat!

    Apreciat de 1 persoană

    1. Bună, Valeria! Este foarte bine că știi limba engleză la un nivel mediu, vei avea timp suficient să o perfecționezi (crede-mă că se poate). Da, vei avea foarte mult de citit în limba engleză. Va trebui să înțelegi studii, să citești (MULTE) romane în limba engleză, dar atenție că sunt foarte multe într-o engleză care nu ne este familiară, o engleză veche, dar sunt sigur că te vei descurca. În ceea ce privește examenele, da, vei da examene multe în engleză (literatură, gramatică, pragmatică, sintaxă, semantică etc.). Facultatea este mult mai grea decât ar spune unii. De obicei inginerii sau cei care vin din domenii văzute „bine”, spun că la Litere este o joacă, dar nu este așa. În spatele oricărui student de la Litere se află multe nopți nedormite, zile în care se sacrifică pentru a învăța. Vor fi materii grele, vor fi materii ușoare sau la care vei învăța de plăcere. Depinde de tine… Mulțumesc pentru vizită. Să-mi spui dacă te-ai hotărât să intri la Litere. 🙂

      Apreciază

  7. Salut!! Si mie mi-ar placea sa studiez engleza la facultate, insa am un nivel mediu. As vrea sa stiu daca o sa mai fie ore de engleza ca in liceu, adica sa invatam gramatica, vocabular etc.
    Crezi ca cineva care are doar un nivel mediu in limba engleza va reusi sa faca fata cartilor care vor fi de citit sau va trebui sa caut in dictionar fiecare cuvant pe care nu il cunosc. Care era nivelul tau de engleza cand ai inceput facultatea? Profesorii vor preda lectiile doar in engleza?

    Apreciat de 1 persoană

    1. Buna, Larisa! 1. Nu stiu cum vor fi orele de engleza in alte facultati, dar iti pot spune cum a fost la mine. Vei avea cursuri practice de limba engleza (CPE), unde veti invata gramatica (daca nu o stiti bine), veti comunica, citi si scrie in engleza. Poate veti face si traduceri, depinde de profesor.
      2. Va trebui sa ”tragi tare” pentru ca in anul doi profesorii vor avea pretentia sa stiti limba engleza destul de bine. Vor veni cursuri din ce in ce mai avansate. Nu mi-as face griji in privinta cartilor in engleza veche. Exista si versiuni rescrise. Va descurcati voi. In liceu eram bunicel, eram peste colegii mei, insa am invatat foarte mult in facultate (acolo am vazut ca nu sunt expert). Nu s-a comparat engleza din liceu cu cea din facultate. Vei invata enorm de mult daca te tii de treaba.
      3. Profesorii vor preda in engleza doar la cursurile de… engleza. 🙂 Mult succes!

      Apreciază

  8. Salut! Eu as vrea sa merg la Litere, pe Romana-Engleza. Te rog sa-mi spui daca, la studiu, accentul se pune pe romana . As merge mai mult pe acest domeniu deoarece am scris anumite chestii si ma gandesc ca daca voi face aceasta facultate, ar fi o sansa mai mare sa le pot publica. Astept raspunsul tau si parerea ta. Multumesc anticipat! Cu respect, Laurentiu!

    Apreciat de 1 persoană

    1. Salut, Laurentiu! Nu vei avea un numar mai mare de materii in limba romana. Se merge pe sistemul „fifty-fifty”. Vei constata ca sunt multe materii (in romana) care au si varianta in limba engleza. De exemplu: Pragmatica. O sa ai Pragmatica Romana si Pragmatica Engleza. Bineinteles ca la literatura lucrurile se schimba.
      Fara sa-ti tai aripile, trebuie sa-ti spun ca Facultatea de Litere nu te face scriitor. Da, vei capata anumite cunostinte, dar nu vei deveni scriitor imediat dupa absolvire. Sunt foarte multi oameni care au reusit in domeniul acesta si nici macar nu au terminat o facultate de profil. Tine doar de talent. La Litere il vei slefui. Oricum, o sa vezi ca Facultatea de Litere te va schimba (in bine). 🙂

      Apreciază

  9. Buna! Am si eu o curiozitate. Sunt clasa a XI-a si vreau sa aplic la facultatea de litere. Imi plac mult limbile straine si prind destul de repede, insa nu-mi place asa mult literatura. As putea face fata acestei facultăți in ciuda acestui fapt?

    Apreciază

    1. Bine ai venit! Depinde de om. O sa fie de citit destul de mult, dar nu ma pot pronunta. Totusi, este important sa si citesti in acea limba straina. Ajuta mult. Cu cat mai mult, cu atat mai bine. Sa-ti spun ceva: nici mie nu prea mi-a placut literatura de la facultate. Au fost foarte putine romanele care m-au impresionat. Nu ai ce face, astea sunt… Dar chiar daca au fost nasoale, tot am mai prins cate ceva din ele: expresii, cuvinte…

      Apreciază

  10. Bună! Sunt clasa a XII-a ,mai am putin până la bac si ma gândesc sa dau la facultatea de litere …romana engleza. Engleza stiu mai mult decat la nivel de conversatie ..Si la romana nu prea am probleme . Doar ca îmi e foarte teama de admitere . Nu stiu la ce m-as putea astepta si habar nu am ce fel de subiecte o sa întâlnesc acolo. Cineva ma sfatuise sa dau Cambridge-ul , dar un student care il avea mi-a spus ca nue nevoie de el..ca e pur si simplu o experienta. Încă nu m-am apucat de meditații, dar vreau sa stiu la ce sa ma astept si din ce sa ma pregătesc cel mai bine. Sunt CRISPATĂ maxim. Si de asemenea..pot sa aplic pentru doua specializati? Engleza- romana si romana-engleza? As vrea mult sa îmi răspunzi…multumesc anticipat!

    Apreciază

    1. Buna! Eu iti spun sa nu iti faci griji in legatura cu admiterea. Daca vei invata, nu vei avea probleme. Nu stiu ce sa iti zic despre subiecte. Cel mai bine este sa te uiti pe site-ul facultatii si vezi ce ti se cere la admitere. Da, Cambridge-ul nu este obligatoriu, dar il poti avea pentru tine, in cazul in care vrei sa mergi la studii in strainatate. Romana-Engleza/Engleza-Romana = acelasi lucru. Am mai scris intr-un comentariu de mai sus ca orele sunt impartite ”50-50”. Multa bafta! 🙂

      Apreciază

      1. Pe site-ul UBB nu sunt foarte multe informații…Si nici nu reusesc sa fac rost de câteva modele de admitere..Adica sa stiu cum e structurat un subiect de examen macar. In orice caz mi-ai ridicat un pic moralul. Asta e problema mea..structura subiectelor😩Multumesc 😁

        Apreciază

  11. Daca tot iti place sa citesti, ar trebui sa iti exersezi si arta scrisului. Te va ajuta mult in facultate si in viata. Iti recomand niste cursuri/carti de scriere creativa. Iti vei imbunatati abilitatea aceasta. Dar ca sa iti raspund, da, poti intra la Litere si fara sa ”o ai” cu scrisul, dar este indicat sa faci niste exercitii. Vei avea nevoie sa compui texte (referate, studii, lucrarea de licenta etc.). Vor fi si traduceri pe care trebuie sa le faci cat mai artistice…

    Apreciază

  12. Încă o întrebare mai am. E cumva un dezavantaj dacă îmi aleg specializarea română – o limbă străină? În sensul că am auzit că mai bine aş alege două limbi străine că-i mai ok decât cu româna. M-ar tenta şi două limbi străine, dar şi română – limbă straină. La română nu am probleme d.p.d.v. gramatical, ceea ce mă ameţeşte puţin e literatura căci nu prea am avut profi care să mă facă să o îndrăgesc. Pot recupera în facultate? Sau trebuie să merg acolo şi să ştiu curente literare, cu ce se mănâncă, texte aparţinând nu stiu căror curente şi tot aşa? Adică pe mine mă frustrează mult faptul că toată lumea zice ”a, dar nu învăţa comentariile pentru bac, citeşte operele şi le vei putea face pe loc”. Să fim serioşi..dacă m-ar învăţa şi pe mine cineva în liceu cum să le fac, poate că da, le-aş face singură la bac.
    (Referitor la întrebarea cu dezavantajul alegerii specializării română – limbă străină: eu ca limbă secundară vreau germană, nu engleză. Şi am tot auzit că dacă nu faci engleză nu ai atât de multe opotunităţi..)

    Apreciază

    1. La ce universitate vrei sa intri? Nu de alta, dar nu iti poti alege limbile (Chineza-Romana/Japoneza-Spaniola etc.). Depinde de programele de studii. Eu am avut de ales intre Franceza-Engleza si Romana-Engleza. Nu m-am bazat pe franceza mea, asa ca am mers la R-E. Intr-adevar, te ajuta sa stii mai multe limbi straine, asta daca gasesti o specializare care iti place. Eu as alege o facultate cu doua limbi straine, doar daca as simti ca sunt capabil sa fac fata (sa citesc, sa scriu, sa vorbesc in limbile respective). Ideal ar fi sa ajungi la facultate cu un bagaj minim de cunostinte (literatura, gramatica si altele). In facultate veti aprofunda ceea ce ati facut in liceu, dar in unele cazuri o veti lua de la capat, depinde doar de voi cum va prezentati.

      Apreciază

  13. Hei!! Știu că nu are legătură cu articolul tău,dar eram curioasă tu la ce ai dat cea de-a treia materie la Bac?! Sunt clasa a douăsprezecea și mi-am ales psihologia și multă lume consideră că e o alegere riscantă…Restul dau la logică sau la geografie…Pregătire nu fac pentru că nu am bani. M-iam căutat programa și subiecte, mi-am luat cartea și m-am apucat de treabă…Problema e că sunt stresată și nu știu de ce..Am note foarte mari,există o posibilitate ca la mate și română să obțin nota 10…Ce mă sfătuiești? Dacă poți…Și îmi cer scuze de deranj!

    Apreciază

    1. Buna! Eu am optat pentru biologie pentru ca ma pasioneaza. In ceea ce priveste stresul, este ceva normal, esti OM. Toata lumea a fost stresata inainte de BAC! Tine minte ceva: cateodata, stresul este chiar util. Te ajuta sa inveti mai mult. Ai incredere in tine! Gandeste-te ca BAC-ul este floare la ureche. La facultate iti va fi dor de el. 🙂 Invata, invata, invata! Bafta!

      Apreciază

    1. Buna! Da, dar trebuie sa obtii atestatul de traducator. De la facultate nu primesti nimic. Partea buna este ca dupa ce termini o facultate cu dubla specializare, nu mai trebuie sa dai examenul pentru a lua atestatul.

      Apreciază

  14. Este important liceul la aceasta Facultate de Litere? Eu-s in clasa a IX-a si vreau sa stiu, daca sa ma transfer sau nu, eu momentan is la un liceu Forestier, dar nu stiu daca pot intra la aceasta facultate si imi place mult sa scriu si sa citesc, am media 8 la romana, media 10 la engleza si media 10 la franceza. Ar fi o idee buna sa-mi urmez placera de a merge la aceasta facultate ?

    Apreciat de 1 persoană

    1. Salut! Am scris și mai sus că nu prea are importanță ce liceu termini. Poți urma orice facultate dorești. Trebuie doar să îți placă și să înveți mult (asta dacă vrei să faci ceva în viață). Ești abia la început, mai ai timp să te gândești. Poate peste un an vei dori să faci altceva…

      Apreciază

      1. Mersi de raspuns, in plus imi place mult sa scriu, am facut 14 manucrise in aproape un an si am un cont de Wattpad… Mie imi place sa scriu, iar Facultatea asta este ideala pt. mine, combina scrisul si cititul in romana si limba straina.

        Apreciat de 1 persoană

      2. Am citit povestirea pe care mi-ai trimis-o si am observat ca repeti pronumele personale (eu/ea/el). Incearca sa nu mai faci acest lucru, ingreuneaza citirea si nici nu arata prea bine. Daca ai putea descrie locul in care se desfasoara actiunea, personajele si emotiile acestora, ar fi excelent. Iti garantez ca povestirile vor iesi mult mai bine. De asemenea, ai grija cu cratimele („am vazuto”), dar presupun ca ti-a scapat. Sper sa te ajute aceste mici sfaturi. Oricum, nu te lasa! Scrie in continuare, ai potential si ar fi pacat sa nu „evoluezi”.

        Apreciază

  15. Buna! Sunt in clasa a XI a si mi-as dori sa merg spre Litere. Nu stiu insa cum e si se specialitati ar fi la Cluj respectiv Bucuresti. Imi place sa scriu si sa citesc foarte mult, in principal sa scriu. Se poate merge si pe o singura materie, doar pe limba romana , spre exemplu? Sau daca as lua o limba pecare sa o invat de la 0 , mi-ar fi greu? Ca si profesor universitar e multa munca? As avea sanse adica..?

    Apreciază

    1. Buna, Mihaela! Poti afla specializarile accesand site-urile universitatilor la care doresti sa aplici. Tot acolo vei vedea si daca se da vreun examen de admitere. In ceea ce priveste limba invatata „de la 0”, aici depinde de tine. Eu iti recomand sa inveti de pe acum limba respectiva pentru a nu avea surprize atunci. Meseria de profesor este grea, nu este usor sa te prezinti in fata unor oameni care pur si simplu te „mananca” daca ai spus ceva gresit. Sa inteleg ca vrei sa ajungi profesor universitar? Daca da, sa stii ca va trebui sa muncesti foarte mult pentru a ajunge acolo. Multa bafta!

      Apreciază

  16. Salut!Ai putea să faci o listă cu cărțile care trebuie citite in acesti trei ani de facultate, te rog, atât in română, cât si in engleză?Mulțumesc anticipat!As vrea să aplic la această facultate, dar as vrea să mă pregătesc cu un an înainte, pentru ca nu voi putea merge la toate cursurile, va trebui să si muncesc.Vreau să câștig timp, măcar citind o parte din lectura cerută.

    Apreciază

    1. Bună, Georgiana! Din păcate, nu te pot ajuta cu asta. Fiecare profesor are cerințele sale, nu știu ce cărți îți va cere să citești. Oricum, Shakespeare va fi pe listă. Încearcă ”Romeo and Juliet”, ”Othello”, ”King Lear”, ai prins ideea. S-ar putea să studiezi și ”Canterbury tales” de Geoffrey Chaucer. Se predă atât în România, cât și în Spania. Mai încearcă să citești câteva romane din perioada Victoriană (găsești aici o listă cu cei mai importanți scriitori din acea perioadă: https://en.wikipedia.org/wiki/Victorian_literature), câte ceva despre literatura din perioada comunistă din țara noastră… Altceva nu știu ce să-ți recomand, depinde de fiecare profesor în parte. Sper să te ajute ce ți-am scris mai sus. Multă baftă! 🙂

      Apreciat de 1 persoană

  17. Hei bogdi, mai stii cand mi-ai raspuns la acel comentariu. Da… iar am nevoie de tine la Litere, care crezi ca e cea mai buna limba secundara la Litere?
    Vreau sa stiu, daca sa ma apuc de meditati la spaniola sau la alta, ca cu engleza o stiu inca de cand eram la gradinita. Ii mai usoara spaniola decat franceza sau franceza decat spaniola. P.S: Vreau sa dau la Litere in Pitesti cand trec de liceu, ca stii ca-s in a noua.

    Apreciat de 1 persoană

    1. Salutare. Cum sa uit de tine? Nu stiu cum este in alta parte, dar eu nu am avut foarte multe variante (Romana-Engleza sau Engleza-Franceza). Nu ne-am ales limbile studiate. Este perfect daca ai posibilitatea de a face acest lucru. Tie ce-ti place? Iti place spaniola? Te uiti la telenovele si intelegi ce spun actorii? Mie imi place spaniola, este limba mea de suflet. 🙂 Poate tie ti se va parea mai romantica limba franceza, da bine la fete. Un „je t’aime” spus la momentul potrivit face minuni. Amandoua sunt limbi frumoase si vorbite in lume. Spaniola este a doua cea mai vorbita limba din lume, dar nici franceza nu sta prea rau. Stii care este partea cea mai buna? Daca ai invatat spaniola sau franceza, iti va fi dupa aceea mult mai usor sa inveti alta limba de origine latina. Eu asa fac, m-am apucat de invatat limba franceza. Nu este de speriat, dar trebuie multa munca. Incearca sa te uiti pe Youtube la clipuri cu vorbitori spanioli si francezi. Asa iti vei da seama ce limba iti face cu ochiul.

      Apreciază

  18. Facultatea de Litere… este locul visatorilor. Vis despre totul si nimic. Vis despre colosul Ulise (Joyce) si stelarul Eminescu. Vis despre Rimbaud si Mallarmé. Locul unde dai de Lolita, descoperind ca pedofilia este de fapt -o arta-. Este facultatea in care iti agati sperantele si visele (din nou, visele). Locul ce te poate transforma intr-un monstru sacru, un demon cultural, dar unul inofensiv pe scena larga.

    O padure de simboluri, cuvinte suspendate in aer, printre ramuri si uneori pe strazi (daca reusesti sa mai observi realitatea in acelasi fel dupa trei ani de studii in cadrul acestui veritabil Colosseum. Colosseum al sacrificiului de un ritual extrem, profund si total. Aici, anual, “copacul se scutura de maimute”, sa citez un zeu al literelor, ce nu se mai afla printre noi.

    Din pacate, maimutele au smecheria in vene, asa ca unele raman agatate pana la final. O facultate in care inveti faptul ca tot ce zboara, se poate si manca. Iar odata mancat, acel ceva… nu o sa mai zboare. Mituri, vise si mistere, asta va asteapta la Litere. Visatorii sunt bine-veniti, maimutele… sa stea mai bine acasa! Cel mai crud este momentul in care vine finalul si realizezi ca totul a fost un vis. Noapte buna!

    – Un absolvent al Facultatii de Litere.

    Apreciat de 1 persoană

    1. Buna, Adina! Te-ai uitat pe site-ul facultatii? De cele mai multe ori, nu se sustine examen de admitere. Totusi, s-ar putea sa fie nevoie sa compui un eseu, ceva… Mai bine te interesezi pe site sau la secretariat. Multa bafta!

      Apreciază

    1. Buna! Poti citi ce iti place in timpul liber, dar dupa ce vei incepe facultatea va trebui sa citesti si ce ti se da. Din propria experienta iti pot spune ca vei citi absolut orice. Vei incepe cu Shakespeare si vei termina cu Mircea Cartarescu, care este si profesor la Facultatea de Litere din Bucuresti. Si da, profesorii iti vor pune intrebari din cartile citite sau va trebui sa faci prezentari etc. O idee buna ar fi sa te apuci de citit clasicii romani si englezi (depinde la ce profil te duci).

      Apreciază

  19. De cand ma stiu am iubit limba romana. Cu toate ca sunt la profil mate-info, invat foarte multa gramatica acasa, incerc sa citesc cat mai mult, ma descurc si cu engleza, iar visul meu este sa devin profesor de limba si literatura romana. Unii spun ca facultatea este usoara, altii nu, pe cand multi considera facultatea asta „un nimic”, iar intrebarea mea este: merita cu adevarat sa studiezi acolo? Parerile sunt impartite si chiar nu mai stiu ce sa inteleg. Multumesc mult! 🙂

    Apreciază

    1. Buna! Multumesc pentru vizita, Raluca. Facultatea de Litere nu este la fel de grea precum ingineria, dar asta nu inseamna ca nu vei avea de invatat.
      „Merita cu adevarat sa studiezi acolo?” Nu stiu ce sa-ti raspund. Eu am sentimente amestecate, mi-a placut si nu prea. In acesti ani am venit la o concluzie: invatamantul romanesc este praf si pulbere. Din acest motiv m-am hotarat sa urmez un program de master in strainatate. Trebuie sa tii minte ca fiecare persoana vede altfel lucrurile si nu iti pot oferi un raspuns exact.

      Apreciază

  20. Buna! As vrea sa merg la facultatea de litere,dar mi-e cam frica,stau prost la capitolul creativitate,nu prea sunt o visatoare…In schimb imi place foarte mult gramatica…Mi-ar placea sa ma axez pe franceza si o limba orientala(japoneza,chineza)…Crezi ca voi putea face fata? Ar trebui sa ma apuc din liceu sa invat limba orientala sau ma ia de la 0? Si inca o problema,stau foarte prost cu emotiile…Un sfat,te rog?

    Apreciază

    1. Buna, Elena!
      „Ar trebui sa ma apuc din liceu sa invat limba orientala sau ma ia de la 0?”
      Cred ca mai bine inveti cate ceva de acasa. Unii profesori nu vor avea bunavointa de a va „lua de la 0”. Vor presupune ca stiti deja cu ce se mananca limba respectiva. Doar ati ales o facultate de profil, nu?
      De asemenea, mi-ai mai spus ca nu stai prea bine la capitolul creativitate. Nu mi-as face prea multe probleme. Iti recomand cateva exercitii/cursuri de scriere creativa. S-ar putea sa scriu si eu un articol despre asa ceva, dar cand voi avea timp suficient.
      Toata lumea are emotii, trebuie doar sa te calmezi. Nu stii cum sa faci acest lucru? Poti apela cu incredere la Youtube.com. 🙂

      Apreciază

  21. Bună. Ţi-am citit articolul şi mi-a plăcut mult. Însă am o întrebare ce mă sâcâie de ceva vreme. Trec în clasa XII-a şi aş dori să merg la Litere, dar nu înţeleg o chestie. Îmi pot alege departamentul şi să dau doar pe o anumită ramură sau doar limbi străine? Adică, nu mă prea pricep la engleză şi franceză şi aş vrea ceva în care să nu întâlnesc prea mult, poate chiar deloc, aceste limbi.

    Apreciază

    1. Buna! Specializarea mea a fost Limba si Literatura Romana/Limba si Literatura Engleza. Exista si altele, dar daca vrei o specializare fara limbi straine, te poti duce la Comunicare si Relatii publice si ce o mai exista. Depinde de universitatea la care vrei sa te inregistrezi.

      Apreciază

    1. Hello! Iti voi da cateva titluri. Pentru literatura romana: Eliade (Maitreyi, La tiganci), Camil Petrescu (Ultima noapte…), Creanga, Caragiale, Slavici (Mara), Eminescu (tot ce prinzi), Rebreanu (Ion, Padurea spanzuratilor), Max Blecher (Inimi cicatrizate).
      Literatura comparata si engleza: Oscar Wilde (Portretul lui Dorian Gray), Goethe (Faust), Balzac (Pielea de sagri), Shakespeare (la fel, tot ce prinzi), Dostoievski (Idiotul, Crima si pedeapsa), Shawn (Pygmalion), Emily Bronte (La rascruce de vanturi). Incearca sa citesti cate ceva de aici. Spor!

      Apreciază

  22. Buna! Stii ceva despre sectia de Comunicare si Relatii Publice de la Facultatea de Litere de la Universitatea Bucuresti? Am cautat pe site dar nu am gasit foarte multe informatii. Ma gandesc sa ma inscriu aici la admiterea din toamna. Cum e treaba cu IFR? Trebuie sa te duci la cursuri in fiecare weekend? Am gasit un plan de invatamant pe site si mi s-a parut un pic dubios, ca sa zic asa… Niste denumiri pompoase de cursuri…, plus ca figura acolo si educatia fizica… Se face si sport la IFR? Dupa ce termin pot profesa in invatamant?

    Apreciază

    1. Buna! Din pacate, nu stiu nimic despre Comunicare. Iti dau un sfat: cauta pe facebook persoane care sunt deja acolo. Te vor ajuta daca le trimiti un mesaj. Da, la IFR nu te duci in fiecare zi si nici la cursuri, dar nu prea iti recomand. Diploma va fi aproape inutila, nu te va lua nimeni in seama. Asa gandesc eu…
      Educatia fizica este obligatorie pentru toate facultatile, dar nu m-as speria, este floare la ureche.
      Poti profesa in invatamant daca parcurgi modulul psihopedagogic, care poate fi gratis pentru studentii la buget, sau cu plata pentru cei de la taxa. Nu stiu cum este la IFR.

      Apreciază

Lasă un răspuns

